Yunus Addresses Japan Science Congress

Press Release (27 November, 2017)

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus is giving keynote address at the Japan Science Congress organised by Japan Science Technology Agency (JST). JST is the Japan Government Technology Agency, responsible for guiding and financing the national science and technology programs. Photo: Internet

Nobel Laureate Professor  Muhammad Yunus gave the keynote address at the Japan Science Congress organised by Japan Science Technology  Agency (JST), the government agency for guiding and financing the national science and technology program.  The president of JST Professor Michinari Hamaguchi invited Professor Yunus to give his views on how to strengthen scientific research towards achieving social goals.

In his speech, Professor Yunus asked the scientists to rethink the goal of research in science and technology and also the application of the research output. He emphasised that scientific research must be designed in the light of what would be the ultimate desired shape of human society. Objective of research should be to achieve that goal efficiently and in a smooth way.  He raised the question whether technologies like artificial intelligence fits the desired goal if it initiates the process of massive unemployment. He asked why dont we define the areas in which we should appply artificial intelligence. He suggested an immediate area  where artificial intelligence should be applied. He proposed healthcare, and education as the most most desired areas of its application, definitely not in pushing people out of job.

JST expressed its interest in working jointly with Yunus centre to develop and adapt technologies for social businesses to solve human problems. Follow up meetings will be held soon to  work out the framework this collaboration.

Professor Yunus also discussed collaboration with Business University of Japan, and Telecom Foundation.

He had meetings with potential social business joint venture partners in Japan besides preparing ground for launching Grameen Nippon, the Grameen replication program in Japan similar to Grameen America.

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus is giving keynote address at the Japan Science Congress organised by Japan Science Technology Agency (JST). JST is the Japan Government Technology Agency, responsible for guiding and financing the national science and technology programs. Photo: Internet

 

---------------------

প্রেস রিলিজ

জাপান বিজ্ঞান কংগ্রেসে ভাষণ দিলেন প্রফেসর ইউনূস

জাপান বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি সংস্থা  (Japan Science and Technology Agency) আয়োজিত “জাপান বিজ্ঞান কংগ্রেস”-এ মূল বক্তা হিসেবে ভাষণ দিলেন নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূস। সরকারী প্রতিষ্ঠান জাপান বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি সংস্থা জাতীয় বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি কর্মসূচিতে দিকনির্দেশনা ও অর্থায়ন করে থাকে। সংস্থাটির প্রেসিডেন্ট প্রফেসর মিশিনারি হামাগুচি বিভিন্ন সামাজিক লক্ষ্য অর্জনে বিজ্ঞান গবেষণাকে কীভাবে জোরদার করা যায় সে বিষয়ে সংস্থাটিকে পরামর্শ দেবার জন্য প্রফেসর ইউনূসকে আমন্ত্রণ জানান। তাঁর বক্তৃতায় প্রফেসর ইউনূস বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি গবেষণার লক্ষ্য এবং গবেষণালব্ধ জ্ঞান ও প্রযুক্তির প্রয়োগ নিয়ে নতুন করে ভেবে দেখতে বিজ্ঞানীদের প্রতি আহ্বান জানান। তিনি জোর দিয়ে বলেন যে, বিজ্ঞান গবেষণাকে অবশ্যই মানব সমাজের চূড়ান্ত কাঙ্খিত কাঠামোর আলোকে পরিচালিত হতে হবে এবং গবেষণার উদ্দেশ্য হতে হবে সেই লক্ষ্য দক্ষ ও সুনির্দিষ্টভাবে অর্জন করা। আর্টিফিশাল ইনটেলিজেন্সের মতো প্রযুক্তি - যদি তা গণহারে বেকারত্ব সৃষ্টির প্রক্রিয়া শুরু করে Ñ এই কাঙ্খিত লক্ষ্যের সাথে সঙ্গতিপূর্ণ কিনা তা নিয়ে তিনি প্রশ্ন তোলেন। কোন কোন ক্ষেত্রে আর্টিফিশাল ইনটেলিজেন্স প্রয়োগ করা হবে তা নির্ধারণের জন্যও তিনি আহ্বান জানান। তিনি এখনই আর্টিফিসিয়াল ইন্টেলিজেন্স প্রয়োগ করা যায় এমন দু’টো সবচেয়ে উপযুক্ত ক্ষেত্রের কথা প্রস্তাব করেন - স্বাস্থ্যসেবা ও শিক্ষা। তিনি বলেন, আর্টিফিশাল ইনটেলিজেন্সকে কোনোভাবেই মানুষকে বেকার করে দেবার অধিকার দেয়া যাবে না।

জাপান বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি সংস্থা  সমাজের বিভিন্ন সমস্যা সমাধান করতে উপযুক্ত প্রযুক্তি সৃষ্টি ও অভিযোজনের লক্ষ্যে  সামাজিক ব্যবসা গড়ে তোলার জন্য ইউনূস সেন্টারের সাথে যৌথভাবে কাজ করতে আগ্রহ প্রকাশ করে। এজন্য অবিলম্বে একটি সহযোগিতা কাঠামো চূড়ান্ত করা হবে বলে সিদ্ধান্ত গৃহীত হয়।

এছাড়াও প্রফেসর ইউনূস বিজনেস ইউনিভার্সিটি অব জাপান এবং টেলিকম ফাউন্ডেশনের মধ্যে একটি সহযোগিতা চুক্তি নিয়েও আলোচনা করেন।

তিনি জাপানে সম্ভাব্য সামাজিক ব্যবসা জয়েন্ট ভেঞ্চার পার্টনারদের সাথে বৈঠক করেন এবং জাপানে গ্রামীণ আমেরিকার আদলে একটি গ্রামীণ রেপ্লিকেশন প্রোগ্রাম “গ্রামীণ নিপ্পন” চালুর উদ্দেশ্যে আয়োজিত একটি প্রস্তুতিমূলক সভায়ও যোগ দেন।

hard-extreme.com tellyseries