Yunus Welcomed by 25,000 tribal children in KISS, Bhubaneswar, India

Press Release (11 January, 2017)

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus addressing the disadvantaged tribal children at the Kalinga Institute of Social Science (KISS) in Bhubaneswar, Odisha, India  on 9 January, 2017.

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus visited the Kalinga Institute of Social Science (KISS) in Bhubaneswar, Odisha, India on 9 January, 2017.  KISS is a unique organization in whole of India where 25000 children from disadvantaged tribal communities   from Odisha and neighboring states get modern residential school and college education .They come here as small children at pre-school level and remain here till they get a bachelor degree  with a drop out rare of zero. The institute had a great celebration on the occasion of the visit by Professor Yunus. The big zone of the city which houses the two sister organizations KISS and KIIT ( Kalinga Institute of Industrial Technology), comprising of  a famous private university , a medical college and hospital and a renowned international school. took a festive look with big festoons displaying the portrait of Professor Yunus.  He was received by Dr. Achyuta Samanta , the founder of both KISS and KIIT , and was taken to different parts of KIIT with its total of 30, 000 students including 550 foreign students. This is a premier educational facility in the state of Odisha.

 

Professor Yunus' visit to KISS was a grand event with 25,000  tribal children of various age receiving him with their own band party, giving him guard of honor, and escorting him to their convention hall with continuous performance by their various groups in a variety of tribal dances  with accompanying music. Professor Yunus was introduced by Dr. Samanta to an assembly of eight thousand senior girl students explaining the contribution made by Professor Yunus for the empowerment of women. 

Professor Yunus in his speech to them talked about Bangladesh, the children of Grameen families and about his works for these families. He encouraged them to use the opportunities they got from KISS well and reminded them of their tremendous potential. Professor Yunus used both English and Bangla in the speech because the children learned good English and also Oria language which has a good resemblance to bangla even though their mother tongues are various tribal languages. They responded with the expression of great joy.

The founder Dr. Samanta explained to Professor Yunus the problems of the tribal communities in the region and his long efforts to build these facilities here. He requested Professor Yunus' support and guidance in accomplishing his mission.

 The tribal children of disadvantaged community are receiving Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus with great joy presenting variety of tribal dance and cultural performance at the Kalinga Institute of Social Science (KISS) in Bhubaneswar, Odisha, India on 9 January, 2017.

The tribal children of disadvantaged community are receiving Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus with great joy presenting variety of tribal dance and cultural performance at the Kalinga Institute of Social Science (KISS) in Bhubaneswar, Odisha, India on 9 January, 2017..

---------- END -----------------

In Bangla

প্রেস রিলিজ

ভূবনেশ্বরের কলিংগ সামাজিক বিজ্ঞান ইনস্টিটিউটে ২৫ হাজার আদিবাসী শিশু অভ্যর্থনা জানালো প্রফেসর ইউনূসকে

৯ জানুয়ারী ২০১৭ নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূস ভারতের উড়িষ্যা রাজ্যের ভূবনেশ্বরে অবস্থিত কলিংগ সামাজিক বিজ্ঞান ইনস্টিটিউট (Kalinga Institute of Social Science – KISS) পরিদর্শন করেন। KISS সমগ্র ভারতে একটি অনবদ্য প্রতিষ্ঠান যেখানে উড়িষ্যা ও পাশ্ববর্তী রাজ্যের বিভিন্ন আদিবাসী জাতির ২৫,০০০ সুবিধাবঞ্চিত শিশু আধুনিক আবাসিক স্কুল ও কলেজ শিক্ষা পাচ্ছে। এই শিশুরা একেবারে অল্প বয়সে প্রাক-প্রাথমিক পর্যায়ে এখানে আসে এবং কলেজ শিক্ষা শেষ না হওয়া পর্যন্ত এখানে অবস্থান করে। ঝরে পড়ার হার শূন্য। প্রফেসর ইউনূসের আগমন উপলক্ষে প্রতিষ্ঠানটি একটি বিশাল আয়োাজন করে। কলিংগ সামাজিক বিজ্ঞান ইনস্টিটিউট ও কলিংগ শিল্প প্রযুক্তি ইনস্টিটিউট Kalinga Institute Industrial Technology – KIIT) – এই দু’টি সহযোগী প্রতিষ্ঠান নগরীর একটি বড় এলাকা জুড়ে অবস্থিত যেখানো আরো রয়েছে একটি বিখ্যাত বেসরকারী বিশ্ববিদ্যালয়, একটি মেডিকেল কলেজ ও হাসপাতাল এবং একটি খ্যাতনামা আন্তর্জাতিক স্কুল। প্রফেসর ইউনূসের ছবি সম্বলিত ফেস্টুনসহ পুরো এলাকাটি উৎসবের সাজে সজ্জিত ছিল। KISS ও KIIT উভয়ের প্রতিষ্ঠাতা ড. অচ্যুত সামন্ত প্রফেসর ইউনূসকে অভ্যর্থনা জানান এবং ৫৫০ জন বিদেশী ছাত্রসহ ৩০,০০০ ছাত্র সম্বলিত KIIT এর বিভিন্ন অংশ ঘুরিয়ে দেখান। উড়িষ্যা রাজ্যের অন্যতম শ্রেষ্ঠ বিদ্যাপীঠ এটি।

প্রফেসর ইউনূসের KISS সফর ছিল একটি জাঁকজমকপূর্ণ ঘটনা। বিভিন্ন বয়সী ২৫,০০০ আদিবাসী শিশু তাঁকে বাদ্য বাজিয়ে, গার্ড অব অনার দিয়ে এবং বিভিন্ন উপজাতি নৃত্য-গীত সহকারে সম্মেলন কক্ষে নিয়ে যায়। ড. সামন্ত প্রফেসর ইউনূসকে ৮ হাজার সিনিয়র ছাত্রীর নিকট পরিচয় করিয়ে দেন এবং নারীর ক্ষমতায়নে প্রফেসর ইউনূসের অসামান্য অবদানের কথা তাদের কাছে বর্ণনা করেন।

প্রফেসর ইউনূস তাঁর বক্তৃতায় বাংলাদেশ সম্পর্কে, গ্রামীণ পরিবারের সন্তানদের সম্পর্কে এবং এসব পরিবারের জন্য তাঁর কাজ সম্পর্কে কথা বলেন। তিনি ছাত্রীদেরকে KISS থেকে তারা যে সুবিধা পাচ্ছে তা ভালভাবে কাজে লাগাতে উৎসাহ দেন এবং তাদের নিজেদের ভেতরকার প্রবল শক্তির কথা তাদের স্মরণ করিয়ে দেন। তিনি তাঁর বক্তৃতায় ইংরেজী ও বাংলা উভয় ভাষাই ব্যাবহার করেন কেননা এখানে ছাত্রীদেরকে ইংরেজী ভাষা ভালভাবে শেখানো হয় এবং উড়িয়া ভাষার সাথে বাংলা ভাষার বেশ সাদৃশ্য রয়েছে যদিও বিভিন্ন আদিবাসী জাতির নিজ নিজ মাতৃভাষা রয়েছে। ছাত্রীরা খুব উৎফুল্লভাবে তাঁর বক্তৃতায় সাড়া দেয়।

প্রতিষ্ঠাতা ড. সামন্ত এই এলাকার আদিবাসী মানুষদের বিভিন্ন সমস্যার কথা এবং এখানকার বিভিন্ন সুবিধাদি গড়ে তোলায় তাঁর দীর্ঘ প্রচেষ্টার কথা প্রফেসর ইউনূসের কাছে তুলে ধরেন। তিনি তাঁর লক্ষ্য অর্জনে প্রফেসর ইউনূসের সমর্থন ও দিক-নির্দেশনা কামনা করেন।

hard-extreme.com tellyseries