Yunus Receives Gold Medal From Modi

Press Release (04 January, 2017)

Indian Prime Minister Narendra Modi honours Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus for his contribution to the society with a gold medal while inaugurating the 104th Indian Science Congress in Triputi India on January 3, 2017. Mr. Chandra Babu Naidu, the Chief Minister of Andhra Pradesh, is also seen beside him. Photo: Collected

Indian PM Narendra Modi has awarded a gold medal to Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus while inaugurating The 104th Indian Science Congress in Triputi India on January 3, 2017. Professor Yunus received this award along with five other Nobel Laureates who were invited as the key speakers in the Congress.Mr. Chandra Babu Naidu the Chief Minister of Andhra Pradesh and several Union Minister as well as good number of famous Indian scientists also spoke during the inauguration.

 

The speakers including Prime Minister Modi talked about India's science policy and how science and tech research is transforming Indian society and making it into a leader in The world.

The 5 day science congress has brought together some of the best scientists from all over  India, some from abroad as well as key science policy makers and administrators; while some 20,000 researchers, teachers and students at all levels from all over India assembled in this beautiful temple city under the Tirumala Hills.

On this occasion the whole city took a festive look with an attractive exposition in science on display. Professor Yunus will be speaking in one of the Plenary sessions on 4 January. The venue of the Congress is in Sri Venkateswara university in Triputi.

----- End -------

প্রেস রিলিজ

ড. ইউনূসকে স্বর্ণ পদকে ভূষিত করলেন প্রধানমন্ত্রী মোদি

ভারতের তিরুপতিতে অনুষ্ঠিত ১০৪তম ভারতীয় বিজ্ঞান কংগ্রেসের উদ্বোধনী অনুষ্ঠানে নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূসকে স্বর্ণ পদকে ভূষিত করলেন ভারতীয় প্রধানমন্ত্রী শ্রী নরেন্দ্র মোদি। কংগ্রেসে মূল বক্তা হিসেবে আমন্ত্রিত আরো ৫ জন নোবেল লরিয়েটের সাথে প্রফেসর ইউনূসকে জানুয়ারী ৩, ২০১৭ ভারতীয় বিজ্ঞান কংগ্রেসের উদ্বোধনী দিনে এই সম্মাননা প্রদান করলেন প্রধানমন্ত্রী মোদি। অনুষ্ঠানে আরো বক্তব্য রাখেন অন্ধ্র প্রদেশের মূখ্যমন্ত্রী শ্রী চন্দ্র বাবু নাইডু, কয়েকজন ইউনিয়ন মন্ত্রী এবং ভারতের প্রখ্যাত বিজ্ঞানীগণ।

প্রধানমন্ত্রী মোদি ও অন্য বক্তারা ভারতের বিজ্ঞান নীতি এবং বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি গবেষণা ভারতীয় সমাজকে কীভাবে রূপান্তরিত করছে ও ভারতকে বিশ্ব নেতৃত্বের আসনে নিয়ে যাচ্ছে সে বিষয়ে তাঁদের বক্তব্য রাখেন।

৫ দিনব্যাপী এই বিজ্ঞান কংগ্রেসে ভারতের শ্রেষ্ঠ বিজ্ঞানীদের অনেকেই সমবেত হয়েছেন। তিরুমালা পাহাড়ের পাদদেশে অবস্থিত নয়নাভিরাম এই মন্দির নগরীতে অনুষ্ঠিত এই কংগ্রেসে আরো যোগ দিয়েছেন পৃথিবীর অন্যান্য দেশ থেকে আগত কয়েকজন প্রখ্যাত বিজ্ঞানী, ভারতের মূখ্য বিজ্ঞান নীতি প্রণেতা ও প্রশাসকগণ এবং ভারতের সকল রাজ্য থেকে আগত বিভিন্ন পর্যায়ের প্রায় ২০ হাজার গবেষক, শিক্ষক ও ছাত্র।

বরাবরের মতোই ভারতীয় বিজ্ঞান কংগ্রেস উপলক্ষে পুরো শহরজুড়ে বিরাজ করছে একটি উৎসবমূখর পরিবেশ এবং শহরটি রূপ নিয়েছে একটি আকর্ষণীয় বিজ্ঞান প্রদর্শনীতে। ৪ জানুয়ারী কংগ্রেসের একটি প্লেনারী সেশনে ভাষণ দেবেন প্রফেসর ইউনূস। অন্ধ্র প্রদেশের তিরুপতিতে অবস্থিত শ্রী ভেংকটেশ্বর বিশ্ববিদ্যালয়ে এই বিজ্ঞান কংগ্রেস অনুষ্ঠিত হচ্ছে।

ছবির ক্যাপশন: ভারতের প্রধানমন্ত্রী শ্রী নরেন্দ্র মোদি নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূসকে তাঁর আর্থ-সামাজিক অবদানের জন্য স্বর্ণ পদকে ভূষিত করেছেন। জানুয়ারী ৩, ২০১৭ ভারতের তিরুপতিতে অনুষ্ঠিত ১০৪তম ভারতীয় বিজ্ঞান কংগ্রেসের উদ্বোধনী অনুষ্ঠানে প্রধানমন্ত্রী মোদি প্রফেসর ইউনূসকে এই সম্মাননা প্রদান করেন। ছবিতে আরো দেখা যাচ্ছে (পেছনে) অন্ধ্র প্রদেশের মূখ্যমন্ত্রী শ্রী চন্দ্র বাবু নাইডুকে।

hard-extreme.com tellyseries