49 Nurses Graduates from Grameen Caledonian Nursing College

Press Release (22 December, 2016)

320 Children of Grameen Borrowers Pursuing Nursing Degree

Nobel Laureate and Chancellor of Glasgow Caledonian University(GCU) Professor Muhammad Yunus awarding the top student during the Fifth Graduation Ceremony of Grameen Caledonian Nursing College (GCCN) on Wednesday 21st December, 2016. A total of 49 students graduated this year from the college who are all children of Grameen Bank members.  Photo: Yunus Centre

Fifth graduation ceremony was held on Wednesday, December 21st, 2016 at Grameen Caledonian Nursing College (GCCN) with 49 students graduating who are all children of Grameen Bank  borrowers.  Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus presided over the graduation ceremony as the Chancellor of Glasgow Caledonian University (GCU), Scotland. Mr Frank Crossan, Professor, GC University & Executive Director, Grameen Caledonian Nursing College represented Vice Chancellor of Glasgow Caledonian university at the graduation ceremony. All 49 graduating nurses of this class have been hired by a top private specialized hospital already.

 

Currently about 320 students are pursing Diploma in nursing and BSC in Nursing at the college. Since its inception in 2010, 223 students have graduated from the college who are all from Grameen families. 6 students have completed higher education at Glasgow Caledonian University in Scotland with scholarships from the college. About 120 graduates are already working as government staff nurses while others secured appointment at the top private hospitals in the country including Square, Apollo and United.

Application from the children of Grameen Bank borrowers are screened once a year and the selected applicants get interest free education loan from Grameen Bank to pursue their degree. Students get all equipment, dress, accommodation covered in the loan and get one year grace period before starting to pay back the loan through long term installments

GCCN is a joint venture social business in the health sector between GCU, Scotland and Grameen Healthcare Trust that was established in 2010 by Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus with an aim to create a world class nursing training institute in Bangladesh. It started its journey at rented space but is planning to shift to its spacious permanent campus in 2018.

During his speech at the graduation ceremony, Professor Muhammad Yunus congratulated the young nurses and said, “It is a proud moment for the GCCN graduates and also their parents. GCCN has come a long way since its establishment and I am confident it will continue to contribute to the country’s healthcare industry by creating world class nurses; who are both efficient and caring. It is good to see all graduates are getting employed at the top hospitals of the country.”

Mr Frank Crossan, Professor, GCU & Executive Director, GCCN said, “I am proud to be a part of today’s graduation ceremony. I am congratulating our graduates while at the same time asking them to serve the humanity as they have chosen the noblest of profession.”

Photo Caption - 2 : Mr Frank Crossan, Professor, GCU University & Executive Director, Grameen Caledonian Nursing College(GCCN) presenting a crest to Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus at the graduation ceremony  ceremony of GCCN on Wednesday 21st December, 2016.  Photo: Yunus Centre

Photo Caption - 3 : Graduating students taking the Nightingale Pledge during the Fifth Graduation Ceremony of Grameen Caledonian Nursing College (GCCN) on Wednesday 21st December, 2016. Total 49 students graduated this year from the college who are all children of Grameen Bank members.  Photo: Yunus Centre


End

 

প্রেস রিলিজ

গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান নার্সিং কলেজ থেকে থেকে ৪৯ জন নার্সের গ্র্যাজুয়েশন সম্পন্ন

গ্রামীণ ঋণীদের ৩২০ জন সন্তান এখন নার্সিং কোর্স করছে

 

গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান কলেজ অব নার্সিংয়ের ৫ম গ্র্যাজুয়েশন অনুষ্ঠানে গতকাল ২১/১২/২০১৬ তারিখে ৪৯ জন ছাত্রী তাদের নার্সিং ডিগ্রী লাভ করলো। এরা সকলেই গ্রামীণ ব্যাংকের ঋণীদের সন্তান। গ্লাসগো ক্যালেডোনিয়ান ইউনিভার্সিটি, স্কটল্যান্ডের চ্যান্সেলর হিসেবে নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূস গ্র্যাজুয়েশন অনুষ্ঠানে সভাপতিত্ব করেন। গ্লাসগো ক্যালেডোনিয়ান ইউনিভার্সিটির অধ্যাপক ও গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান কলেজ অব নার্সিংয়ের নির্বাহী প্রধান জনাব ফ্রাংক ক্রোসান অনুষ্ঠানে গ্লাসগো ক্যালেডোনিয়ান ইউনিভার্সিটির উপাচার্যের প্রতিনিধিত্ব করেন।

বর্তমানে গ্রামীণ ব্যাংক পরিবারের ৩২০ জন ছাত্রী এই কলেজে নার্সিংয়ে ডিপ্লামা ও বিএসসি ডিগ্রী গ্রহণ করছে। ২০১০ সালে কলেজটি প্রতিষ্ঠার পর এ পর্যন্ত ২২৩ জন ছাত্রী এই কলেজ থেকে গ্র্যাজুয়েশন সম্পন্ন করেছে। এরা সবাই গ্রামীণ ব্যাংক সদস্য পরিবারের সন্তান। এদের মধ্যে ৬ জন এখন এই কলেজ থেকে বৃত্তি নিয়ে গ্লাসগো ক্যালেডোনিয়ান ইউনিভার্সিটিতে উচ্চ শিক্ষা গ্রহণ করছে। গ্র্যাজুয়েটদের ১২০ জন এখন সরকারী স্টাফ নার্স হিসেবে কাজ করছে এবং অন্যরা স্কয়ার হাসপাতাল, অ্যপোলো হাসপাতাল ও ইউনাইটেড হাসপাতালসহ দেশের বিভিন্ন প্রখ্যাত হাসপাতালে কর্মরত।

প্রতি বছর এই কোর্সে ভর্তির জন্য গ্রামীণ ব্যাংক সদস্য পরিবারের সন্তানদের নিকট থেকে দরখান্ত আহ্বান করা হয়। বাছাইকৃত ছাত্রীদের নার্সিং ডিগ্রী গ্রহণের জন্য গ্রামীণ ব্যাংক থেকে সুদমুক্ত শিক্ষা ঋণ প্রদান করা হয়। এই ঋণ থেকে ছাত্রীদের যাবতীয় সরঞ্জাম, ড্রেস ও থাকা-খাওয়ার খরচ নির্বাহ করা হয়। এক বছরের গ্রেস পিরিয়ডসহ দীর্ঘমেয়াদী কিস্তিতে ছাত্রীরা এই ঋণ পরিশোধ করে থাকে।

বাংলাদেশে একটি বিশ্বমানের নার্সিং ট্রেনিং ইনস্টিটিউট প্রতিষ্ঠার লক্ষ্যে ২০১০ সালে নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূস গ্লাসগো ক্যালেডোনিয়ান ইউনিভার্সিটি, স্কটল্যান্ড ও বাংলাদেশের গ্রামীণ হেলথকেয়ার ট্রাস্টের একটি যৌথ সামাজিক ব্যবসা হিসেবে গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান কলেজ অব নার্সিং প্রতিষ্ঠা করেন। ভাড়া করা ভবনে এর কার্যক্রম শুরু করলেও কলেজটি ২০১৮ সালে তার নিজস্ব বৃহদায়তন ক্যাম্পাসে স্থানান্তর করার পরিকল্পনা রয়েছে।

গ্র্যাজুয়েশন অনুষ্ঠানে প্রদত্ত তাঁর বক্তব্যে প্রফেসর ইউনূস তরুণ নার্সদের অভিনন্দন জানিয়ে বলেন, “গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান কলেজ অব নার্সিংয়ের গ্র্যাজুয়েট ও তাদের অভিভাবকেদের জন্য এটি একটি গৌরবময় মূহুর্ত। প্রতিষ্ঠার পর গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান নার্সিং কলেজ অনেকদুর পেরিয়ে এসেছে এবং আমি নিশ্চিত যে দক্ষ ও নিবেদিত বিশ্বমানের নার্স তৈরীর মাধ্যমে কলেজটি দেশের স্বাস্থ্য সেবা শিল্পে তার অবদান অক্ষুণœ রাখবে। এটা দেখে খুব ভাল লাগছে যে, আমাদের সকল গ্র্যাজুয়েট দেশের সেরা হাসপাতালগুলোতে নিয়োগ পচ্ছে।”

গ্লাসগো ক্যালেডোনিয়ান ইউনিভার্সিটির অধ্যাপক ও গ্রামীণ ক্যালেডোনিয়ান কলেজ অব নার্সিংয়ের নির্বাহী প্রধান প্রফেসর ফ্রাংক ক্রোসান বলেন, “আজকের গ্র্যাজুয়েশন অনুষ্ঠানের অংশ হতে পেরে আমি গর্বিত। আমি গ্র্যাজুয়েটদের অভিনন্দন জানাচ্ছি এবং একই সাথে তাদের বলবো, মানবতার সেবার যে মহত্তম পেশা তোমরা বেছে নিয়েছো তা তোমরা মনেপ্রাণে অনুসরণ করবে।”

hard-extreme.com tellyseries