"Inventor of Microcredit enters the Seine" Journal de Dimanche

Press Release

Photo of the historical building Les Canaux built in 1882 which has been launched by the Mayor of Paris Anne Hidalgo as a Social Business House and where Yunus Centre has been given an office to help build social business in the city of Paris

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus the invited by Paris Mayor Anne Hidalgo to be the chief guest at the launching ceremony held on october 10 of Les Canaux as the "Social Business House" a magnificent building dedicated by the City of Paris to promote social business in Paris. Members of the community, representatives of leading businesses, local mayors of the city and the press attended the ceremony.

The historical building built in 1882 has served as the administrative office of the Canals of Paris. It is located in the up-and-coming the 19th Arrondisement of Paris which is a very vibrant neighborhood attractive to young people.

The Mayor of Paris has designated the office to Yunus Centre so that it can help build social business in Paris city, and also bring international attention to the project. Yunus centre has also invited Grameen Creative Lab to set up office in the building. Several other related organizations will be invited later to locate their offices in the building to build up a strong team to initiate social businesses in Paris.

Professor Yunus said in his speech at the launching ceremony that this was a historic initiative of the City of Paris, and a very important step to create a new kind of economy that is based on human values. He stressed that social business can be a tool for young people to create a world of their dreams and imagination, and this House creates an enabling environment for that. He talked about his own vision of creating a world of three zeroes - zero poverty, zero unemployment and zero net carbon emissions - with the power of youth, technology and social business. He called on the young people to imagine the world they would like to create and and go ahead and get translare Les Canaux from an inspiring symbol to a place where concrete programmes take shape for the benefit of the people of Paris.

Mayor Anne Hidalgo thanked Prof Yunus for accepting her invitation to lead the social business initiative of Paris and join her in launching the building. She referred to his quote that "poverty is not created by the poor, it is created by the institutions that we have created". The Social Business House she said is an initiative to give young people an opportunity to create their own enterprises and change their own lives and their communities in a sustainable way.

She posted her thanks to Professor Yunus in her official Facebook page, for "standing by the starts up, young entrepreneurs and social businesses in helping to create Paris as a global capital for social business".

Before the official launch, Prof Yunus and the distinguished guests were given a tour of the building Les Canaux and introduced them to 15 social entrepreneurs engaged in a variety of social businesses in Paris

According to the statement made by Mayor's office "Les Canaux is a dedicated space for all collaborative, ecological and inclusive actor working in social business in Greater Paris with objectives of generating solutions, acting as a catalyst for development, a show case for sharing experiences and pooling resources."

After the launching ceremony Professor Yunus was invited to an exclusive lunch with the Mayor, her deputy mayor, and other colleagues in Paris restaurant where they discussed about how to take the program of social business for the city of Paris forward in the coming weeks.

The headline of the news in the Journal de Dimanche an important Paris newspaper was given as "Inventor of Microcredit enters the Seine"


Photo caption 2: Mayor Anne Hidalgo of Paris greets Professor Yunus outside Lea Canaux before the launch of the social business house

Photo caption 3: Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus and Mayor Anne Hidalgo on the terrace of the Les Canaux Building where the Social Business House has been launched

End

প্রেস রিলিজ

প্যারিসের সেইন নদীতে ইউনূসের প্রবেশ - জার্নাল দে ডিমান্স

প্যারিসের মেয়র অ্যান হিদালগো লে ক্যানঅ-কে “সামাজিক ব্যবসা ভবন”-এ পরিণতকরণ উপলক্ষ্যে ১০ অক্টোবর ২০১৬ আয়োজিত অনুষ্ঠানে নোবেল বিজয়ী প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূসকে প্রধান অতিথি হিসেবে আমন্ত্রণ জানান। প্যারিসে সামাজিক ব্যবসা প্রতিষ্ঠার লক্ষ্যে প্যারিস নগরী কর্তৃক এই নয়নাভিরাম ভবনটিকে উৎসর্গ করা হয়েছে। স্থানীয় জনগণ, নেতৃস্থানীয় ব্যবসা প্রতিষ্ঠানসমূহের প্রতিনিধিবৃন্দ, নগরীর স্থানীয় মেয়রগণ ও সংবাদ মাধ্যম এই অনুষ্ঠানে যোগ দেন।

১৮৮২ সালে প্রতিষ্ঠিত ঐতিহাসিক এই ভবনটি প্যারিসের ক্যানালগণ প্রশাসনিক কার্যালয় হিসেবে ব্যবহার করতেন। প্যারিসের ১৯তম অ্যারোনদিসমেন্টের জনবহুল এলাকায় অবস্থিত এই ভবনটি তরুণদের কাছে খুবই জনপ্রিয় একটি স্থান।

প্যারিসের মেয়র অফিসটিকে ইউনূস সেন্টারের নিকট অর্পণ করেন যাতে এটি প্যারিস শহরে সামাজিক ব্যবসা গড়ে তুলতে সাহায্য করতে পারে এবং প্রকল্পটি আন্তর্জাতিক মনোযোগ পেতে পারে। ইউনূস সেন্টার গ্রামীণ ক্রিয়েটিভ ল্যাবকেও এই ভবনে অফিস স্থাপন করার জন্য আমন্ত্রণ জানিয়েছে। প্যারিসে সামাজিক ব্যবসা শুরু করার জন্য একটি শক্তিশালী টিম তুলতে প্রফেসর ইউনূসের সঙ্গে পরামর্শ করে আরো কয়েকটি সংগঠনকে পরবর্তীতে এই ভবনে অফিস স্থাপন করতে আমন্ত্রণ জানানো হবে।

প্রফেসর ইউনূস উদ্বোধনী অনুষ্ঠানে তাঁর বক্তৃতায় বলেন যে, প্যারিসের জন্য এটি একটি ঐতিহাসিক উদ্যোগ এবং মানবিক মূল্যবোধের উপর ভিত্তি করে গড়ে ওঠা নতুন অর্থনীতি সৃষ্টিতে অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ একটি পদক্ষেপ। তিনি জোর দিয়ে বলেন যে, সামাজিক ব্যবসা তরুণদের স্বপ্ন ও কল্পনার পৃথিবী গড়ে তুলতে একটি হাতিয়ার হতে পারে এবং এই ভবন সেজন্য একটি কর্মোপযোগী পরিবেশ তৈরী করতে পারে। তিনি তারুণ্য, প্রযুক্তি ও সামাজিক ব্যবসার শক্তিকে কাজে লাগিয়ে তাঁর তিনটি শূন্য - অর্থাৎ শূন্য দারিদ্র, শূন্য বেকারত্ব ও শূন্য নীট কার্বন নিঃস্বরণের একটি স্বপ্নের পৃথিবী গড়ার উপর আলোকপাত করেন। তিনি তরুণদেরকে তারা কী ধরনের পৃথিবী গড়ে তুলতে চায় তা কল্পনা করতে বলেন এবং লে ক্যানঅ-কে একটি মহা অনুপ্রেরণার প্রতীক থেকে প্যারিসের জনগণের কল্যাণে সুনির্দিষ্ট কর্মসূচিসমূহ বাস্তবায়নের কর্মক্ষেত্রে পরিণত করতে আহ্বান জানান।

মেয়র অ্যান হিদালগো প্যারিসের সামাজিক ব্যবসা উদ্যোগে নেতৃত্ব দিতে সম্মত হওয়ায় ও ভবনটির উদ্বোধনীতে যোগদান করতে তাঁর আমন্ত্রণ গ্রহণ করার জন্য প্রফেসর ইউনূসকে ধন্যবাদ জানান। তিনি প্রফেসর ইউনূসের “দারিদ্র গরীবদের দ্বারা সৃষ্ট নয়, দারিদ্র বরং আমাদের প্রতিষ্ঠানিক আয়োজনে ভ্রান্তির দ্বারা সৃষ্ট” উক্তিটি উল্লেখ করেন। তিনি বলেন যে, এই সামাজিক ব্যবসা ভবন তরুণদেরকে তাদের নিজেদের জীবন ও তাদের কমিউনিটিকে টেকসইভাবে গড়ে তোলার লক্ষ্যে নিজেদের উদ্যোগ সৃষ্টির সুযোগ করে দিতে একটি বলিষ্ঠ পদক্ষেপ। তিনি তাঁর অফিসিয়াল ফেসবুক পেইজে প্যারিসকে সামাজিক ব্যবসার বিশ্ব রাজধানীতে পরিণত করতে সাহায্য করে প্যারিসে নতুন নতুন উদ্যোগ ও সামাজিক ব্যবসার মাধ্যমে নবীন উদ্যেক্তা সৃষ্টির জন্য প্রফেসর ইউনূসকে ধন্যবাদ জানান।

অফিসিয়াল উদ্বোধনীর পূর্বে প্রফেসর ইউনূস ও বিশিষ্ট অতিথিগণ লে ক্যানঅ ভবনটি ঘুরে দেখেন এবং প্যারিসের বিভিন্ন খাতের ১৫ জন সামাজিক উদ্যোক্তার সাথে পরিচিত হন। মেয়রের অফিস থেকে একটি বিবৃতিতে বলা হয় যে, লে ক্যানঅ বৃহত্তর প্যারিসে সামাজিক ব্যবসায়ে কাজ করে যাওয়া সহযোগিতামূলক, পরিবেশগত ও অন্তর্ভূক্তিমূলক সংশ্লিষ্ট সকলের জন্য একটি উৎসর্গীকৃত স্থান যা বিভিন্ন সমস্যা সমাধানে কাজ করবে, উন্নয়নে সহযোগীর ভূমিকা পালন করবে এবং অভিজ্ঞতা বিনিময় ও সম্পদ সমাবেশের একটি প্রদর্শণী স্থল হিসেবে কাজ করবে।”

উদ্বোধনী অনুষ্ঠানের পর প্রফেসর ইউনূসকে প্যারিসের মেয়র, ডেপুটি মেয়র ও তাঁদের সহকর্মীদের নিয়ে একটি বিশেষ মধ্যাহ্ণভোজনে আমন্ত্রণ জানানো হয়। সেখানে তাঁরা আগামী সপ্তাহগুলোতে প্যারিস শহরে সামাজিক ব্যবসার কার্যক্রম নিয়ে আলোচনা করেন।

প্যারিসের গুরুত্বপূর্ণ পত্রিকা জার্নাল দে ডিমান্স তাদের হেডলাইন করে -- “প্যারিসের সেইন নদীতে ইউনূসের প্রবেশ।”

hard-extreme.com tellyseries